Mezinárodní loutkářská unie

International Puppeteers Union


Union International de Marionette

Erik 2010 – Divadlo Alfa – James Blond

Oborovou cenu ERIK získalo letos Divadlo Alfa za inscenaci „James Blond“ autora Vítka Peřiny, v režii Tomáše Dvořáka , výpravě Marka Zákosteleckého, s hudbou Vratislava Šrámka a v dramaturgii Pavla Vašíčka.

James Bond, po celém světě proslulý „agent 007″ je plodem ústupu ze slávy, jímž po II. světové válce prošlo britské impérium, a studené války, ale také věčné lidské touhy „prožít“ vedle svého všedního života ještě jiný, paralelní život. Tato touha zjevně nebyla cizí ani britskému novináři a spisovateli Ianu FLEMINGOVI (1908-1964), který stvořil své „alter ego“ Jamese Bonda, jenž je vším, čím průměrný člověk být nemůže. A navíc ze všech vrcholně nebezpečných eskapád vyjde vždy jako vítěz! Mýtický špion „přišel na svět“ 13. IV. 1953, kdy vyšel první román „Casino Royal“ (následovalo dalších 13 knih).

Na filmové plátno (s tváří S. Conneryho) vstoupil Bond v r. 1962 ve filmu „Dr. No“, který odstartoval patrně nejdelší a nejúspěšnější filmovou sérii s jedním hrdinou, jehož příběhy posléze zpracovávali i jiní autoři a hráli ho i jiní herci. Zatím bylo natočeno 22 filmů. Je zřejmé, že „neprůstřelný“ superšpion (jehož součástí je nezaměnitelný „styl“) patří mezi postavy, jež přímo volají po parodii. A právě tak vděčným terčem parodie jsou i filmové „továrny na sny“.

Oba tyto fenomény se pokusil skloubit mladý liberecký autor V. Peřina ve své velmi vtipné persifláži „JAMES BLOND“, v níž parafrázoval nejtypičtější postavy, motivy i „hlášky“ bondovského mýtu a zároveň si vzal na mušku bizarní zákulisí filmových ateliérů, kde právě – se značnými problémy spojenými převážně s představitelem titulní postavy a jeho „blond girl“ – vzniká jeden z filmů o Blondovi.
Čistě loutková inscenace nabízí originální kombinaci marionet s maňásky a je dalším, možná až překvapivým důkazem toho, „co loutky dovedou“.

Především však může být znamenitou zábavou jak pro milovníky J. Bonda a pozlátkového světa komerčního filmu, tak i pro odpůrce téhož.