Mezinárodní loutkářská unie

International Puppeteers Union


Union International de Marionette

Japonsko

Kaikyo Drama Muzeum – České loutky v Japonsku
Do japonského města Mojiko na ostrově Kjušu přišlo koncem února několik pečlivě zabalených beden z Prahy. Po příslušných formalitách byly bedny převezeny do nového Kaikyo Drama Muzea na břehu Kanmon kanálu – významného dopravního lodního uzlu mezi japonskými ostrovy Kjušu a Hokaido. Prefektura Fukuoka objednala zásilku z Prahy.
Nejprve byl vybalen paravan z dřevěných pomalovaných lamel, který tvoří pozadí pro obsah další bedny: uvnitř je socha muže v téměř životní velikosti. Paravan se skládá z 12 částí a je na něm olej – abstraktní japonská krajina z doby před 300 lety. Podobně jako byl paraván v bedně uložen rozložený je i socha bez hlavy a bez rukou. Co ale obsahují další, menší bedny? Vybalování jde pomalu, ale brzy se objevují nové figury. Dvě mají japonské obličeje, hlavy s typickým samurajským účesem. Tři další jsou Evropané. Japonci jsou v kimonech, jeden s mečem, Evropani v uniformách. Postavy jsou řezané, ale nejsou to sochy. Téměř metrové figury mají pohyblivé klouby, nitě vedou od rukou a nohou k vahadlům. Ano, jsou to marionety a animační loutky.
Celá zakázka byla japonským muzeem svěřena před rokem pražským umělcům, grafičce a návrhářce Michaele Bartoňové a uměleckému řezbáři Antonínu Müllerovi. Oba byli nejprve pozváni do Japonska na studijní cestu, aby se seznámili s prostředím a s historickými skutečnostmi, jimiž měli být inspirováni. Jedná se totiž o významnou událost v historii Japonska a o některé její protagonisty.
České tvůrce loutek si vybrali po dlouhém uvažování a snaze dát do konfrontace styl evropský, který je stejně odlišný, tak jako byli cizinci odlišní v dobách jejich prvních návštěv na japonských ostrovech. Po několika měsíčních výměnách mailů, fotografií a dokumentace byly vybráni z evropských tvůrců loutek právě čeští autoři – Bartoňová-Müller. Mají dvanáctileté profesionální zkušenosti se ztvárňováním historických postav v loutkách.
A tak dnes stojí v moderním Drama muzeu ve tvaru lodi socha patera Francisca Xaviera, socha a pět loutek z lipového dřeva a voní ještě českým terpentýnem a kerotixem.